Rotor Nasıl Balanssız Hale Gelir?

Düzgün halde çalışan rotorlarda zaman içerisinde madde birikimi ve aşınmalar oluşabilir. Yabancı madde hasarları ve termal etkiler milin bel vermesine ve rotor stator losyonlarının oluşmasına sebep olabilir. Bakımlar, çoğu zaman çalışma koşullarında değişiklik yapılmasını gerektirir.

Demonte edilme süreci, rulmanların değiştirilmesi, temizlenmesi montajının doğru şekilde tekrar yapılabilmesi farklı durumlara sebep olabilir. Bu durum kasıtsız olarak istenmeyen sonuçlar doğurabilir.

Titreşimin yada balanssızlığın değişmesi için herhangi bir sebep görülmüyorsa, aşırı yükler kontrol edilmelidir. Aşırı yüke bağlı olarak mil boyunca bir çatlak oluşmuş olabilir. Bu çatlaklar giderilmediği zaman sonuç milin kırılması olur. Balanssızlık mil montajının kütle dağılımının en temel özellikleri arasında yer alır.

Balanssızlık değiştiyse mutlaka bazı mekanik değişikliklerin buna sebep olduğu düşünülmelidir. Bakım sonrasında rotor mutlaka balanslanmalıdır. Kütle dağılımı ise uygun hale getirilmelidir. Bu şekilde montaj yapılması daha güvenilir olacaktır. Son montaj tamamlandıktan sonra tekrar balans üzerinde kontrol yapılmalıdır. Montaj sonrasında diğer dönen aksamların balansı kontrol edilmiş olur. Tolerans dışı olan durumlarda tekrar üzerinde final balanslama yapılması gerekir. İşlemler parça tiplerine ve özelliklerine göre uygulama değişikliği gösterebilir.

Balans Makinesi Kapasitesi Nasıl Seçilir?

Endüstriyel balans makinesinin kapasitesini balanslama yapacağınız iş parçalarının ağırlığı ve ölçülerine uygun şekilde seçmelisiniz. Seri üretim iş parçalarının yer aldığı işletmelerde CNC balans makinelerinin sisteme entegre edilmesi tavsiye edilir. Birçok farklı iş parçasının balanslanması düşünülüyorsa en büyük parçaların boyutlarına uygun endüstriyel balanslama makineleri kullanılmalıdır.

1-5000 kilogram kapasiteli olan sistemler günümüzde en fazla tercih edilen endüstriyel balans makineleri arasında yer alır. Bu tür bir balanslama sistemi orta ölçekteki işleri G2,5 sınıfında ve 5000 kilogram aralığındaki işleri G1 sınıfında, 1 kilogram ağırlığındaki işleri G6,3 veya G10 sınıfında yapabilir. Bir tek makinenin bütün ağırlıklardaki hızlarda ve tüm parçalar için en doğru balanslamayı yapabilmesi mümkün değildir. 10 tondan daha büyük kapasiteli balans makinaları daha ufak iş parçaları için daha maliyetli olabilir.

Bu duruma benzer olarak istenen balans makinesinin gücü, balanslama yapılacak rotorların eylemsizliğiyle doğru orantılıdır. Motor rotorlarını döndürmek fanların balanslanmasında da meydana geldiği gibi fazladan güç veya iş parçalarını döndürmek ve dondurmak için gereken güç gibidir. Örneğin, fanlardaki hızı iki katına çıkarmak istiyorsanız 3 kat daha fazla güç gerektiğini unutmamalısınız. Aynı zamanda balans makinelerinin boyutlarının belirlenmesinde, güvenli balanslama işlemleri için işletme içerisindeki monte edileceği yer de son derece önemlidir.

Dikey Balans Makinesi Seçimindeki Önemli Kriterler Nelerdir?

Dinamik balans ihtiyaçlarında, balanslama işleminin kolaylığı ve iş parçalarının hassasiyetini sağlayabilmek için önemli tercihler yapılması gerekir. Bunun için en önemli tekno-ekonomik çözümlerden birisi makinanın doğru seçimidir. Seri olarak üretilen disk şeklindeki ve küçük boyutlu iş parçaları kendi içerisinde düzeltme ekipmanı yer alan dikey makinelerde balanslanır.

Türbinler, turbo şarjlar gibi yüksek hassasiyet isteyen iş parçaları kayış tahrikli balans makinalarına ihtiyaç duyar. Fan, ağır rotor gibi parçaların ivmelenmesi ve durması zor olan diğer parçalar için ciddi miktarlarda güç gerektiren çalışmalara ihtiyaç duyulur. Bunlar için genellikle şaftlı balans makinaları kullanılır.

Tahrik milinden doğabilecek bazı hatalar özel durumlarda engellenemeyebilir. Bu tür durumlarda yüksek devir hızında çalışan iş parçaları, kendi çalışabilme mekaniklerinde olduğu gibi sıkıştırılmış ortamların oluşturulmasıyla balanslanır. Universal şaft tahrikli makinelerde bağlantı adaptörlerinin iş parçalarına bağlanabilmesi için bazı özelliklerden yararlanılır. Zaman kayıpları ve bağlantı adaptörlerinden doğabilecek balanssızlık hataları için kayış tahriği donanımı sisteme entegre edilir.

×